Factureren in vreemde valuta

Home Forums Forum Factureren in vreemde valuta

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #946 Reageer
      Paul
      Gast

      Hoe kan ik PAP gebruiken bij het sturen van een facturen in een andere valuta? De enige mogelijk die ik nu zie is het handmatig aanpassen van de factuur zoals door PAP gegenereerd. In PAP heb ik de factuur met het bedrag in Euro gemaakt zodat de boekhouding het ‘juiste’ bedrag heeft bij de omzet. Na de generatie van het document pas ik het bedrag aan in, in dit geval USD, en stuur deze naar de klant. Bij de betaling boek ik het (koers)verschil naar koersverschillen.

      Dit werkt boekhoudtechnisch, de factuur die naar de klant gaat is anders dan in het systeem. Dat is niet wenselijk.

      Ik factureer overigens vanuit de projectapplicatie.

      Iemand suggesties?

      Paul

    • #947 Reageer
      Admin
      Gast

      Hallo Paul,

      Op zich is er met je werkwijze niets mis. Als je een boekhouding in euro’s voert dan zullen alle bedragen ook in euro’s in het grootboek moeten komen. Anders ga je appels met peren vergelijken. Dat je dus een ‘andere’ factuur stuurt dan er in je boekhouding wordt ingeboekt is juist en ook onvermijdelijk. Dat er koersverschillen ontstaan is ook onvermijdelijk. Jouw manier van boeken is dus juist.

      In de projectenmodule van Pap wordt niet met vreemde valuta gewerkt. Je zult daar dus de bedragen met de hand in de factuur moeten aanpassen (zoals je al doet) . Factuurdocument kun je vervolgens wel met wijzigingen opslaan in de database. Reden is dat de projecten meestal voor dienstverlening gebruikt worden. Hier komt het minder vaak voor dat er buiten het eurogebied gefactureerd wordt.

      De ordersmodule werkt wél met vreemde valuta. Daar hoef je dus niet handmatig bedragen aan te passen in de factuur.
      Als je dit wilt proberen doe je het volgende:

      1) Maak een lijst van valuta aan bij beheer->speciale opties algemeen. bij _CONST_VALUTALIJST vul je bij string iets in als: ‘USD;DKR;YEN’
      2) Vul bij niet-euro klanten in welke valuta ze gebruiken en welke prijslijst (zie hieronder) en welke taal (zie hieronder)
      3) Houd een lijst van wisselkoersen bij op de boekdatums die je gebruikt. Zie: beheer->stamgegevens kassaverkoop en orders ->wisselkoersen.. (omrekenfactor is datgene waarmee je de vreemde valuta moet vermenigvuldigen om een euro te krijgen).
      4) Als je artikelen hebt met vaste prijzen moet je hiervoor een prijslijst bijhouden in de andere valuta en deze lijst koppelen aan de desbetreffende klant. Dit moet via prijslijsten omdat anders (bij omrekenen van de europrijs naar dollars) de prijs die je aan klant berekent afhankelijk zou zijn van de koers op een willekeurig moment.
      5) Nu kun je orders aanmaken en daarbij geheel in dollars rekenen. Factuur komt er ook in dollars uit (maak wel een amerikaanse factuursjabloon aan en vul taal van klant in als amerikaans). Op de achtergrond wordt automatisch geboekt in euros tegen de koers die je bij 3) hebt opgegeven.

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Factureren in vreemde valuta
Mijn informatie:




3 + 6 =