PAP vraagt na upgrade-PAP & SQL2014 om 32bits-Access versie

Home Forums Forum PAP vraagt na upgrade-PAP & SQL2014 om 32bits-Access versie

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #5364 Reageer
      Wout v.d. Wijngaart
      Gast

      Hallo Admin,
      Met hulp van de heldere instructies vandaag een PAP_backup en daarna PAP-upgrade [virusscanner uit] uitgevoerd van m’n PAP-32bits V1.128.320 naar V1.132.366. Kreeg de melding dat PAP-upgrade succesvol was verlopen.

      Daarna volgens de instructies de upgrade van SQL2005 naar SQL2014: eerst SQLSysClrTypes.msi en daarna SharedManagementObjects.msi

      Mijn PC draait onder Win 8.1 / 64bits. Ik heb Office 2013 word/excel in 32 bits versie. Access zit niet in mijn Officepakket.

      Mijn Systeemgevens [afkomstig van PAP Systeeminformatie van voor de upgrade]:
      Name: VBA FullPath: C:\PROGRA~1\COMMON~1\MICROS~1\VBA\VBA7\VBE7.DLL Version: 4.1
      Name: Access FullPath: C:\Program Files\Microsoft Office\Office14\MSACC.OLB Version: 9.0
      Name: stdole FullPath: C:\Windows\System32\stdole2.tlb Version: 2.0
      Name: DAO FullPath: C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\OFFICE14\ACEDAO.DLL Version: 12.0
      Name: Office FullPath: C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\OFFICE14\MSO.DLL Version: 2.5
      Name: Outlook FullPath: C:\Program Files (x86)\Pap_Start\MSOUTL9.OLB Version: 9.0
      Name: Word FullPath: C:\Program Files (x86)\Pap_Start\MSWORD9.OLB Version: 8.1
      Name: Excel FullPath: C:\Program Files (x86)\Pap_Start\EXCEL9.OLB Version: 1.3
      Name: ADODB FullPath: C:\Program Files\Common Files\System\ado\msado25.tlb Version: 2.5
      Name: VBIDE FullPath: C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\VBA\VBA6\VBE6EXT.OLB Version: 5.3
      Name: TAPI3Lib FullPath: C:\Windows\System32\tapi3.dll Version: 1.0
      Application 14.0 Build 7195
      Jet 12.0
      DBEngine 14.0
      ODBC MSDASQL.1 6.3 11
      ———
      Na herstart PC en opstart van PAP verschijnt nu de melding:
      “Deze database is gemaakt met de 32-bits versie van Microsoft Access. Open de database met de 32-bits versie van Microsoft Access.”. Daarna sluit PAP automatisch.
      Ik werk verder niet met Access en voor zover ik kan zien in bovenstaand overzichtje draait Access als 64 bits versie [Program Files / 64b win 8.1]. Maar dat ging tot nu toe prima samen met PAP.
      Binnenkort hoop ik over te stappen op Office 365-Personal, met zover-ik-weet, alles [incl. Access] in 64 bits versie.
      Hoe los ik dit het beste op?

    • #5367 Reageer
      Admin
      Sleutelbeheerder

      Hallo Wout,
      Je informatie is duidelijk, helder en volledig.. Altijd fijn 🙂

      De systeeminformatie geeft hierover helaas geen uitsluitsel, maar ik vermoed dat het volgende aan de hand is:
      Waarschijnlijk heb je in het verleden de 64 bits versie van Pap gebruikt. Hiervoor heb je destijds zelf volgens instructies de Access 2010 runtime 64 bits moeten installeren.
      Omdat Office 2010 64 bits inmiddels bijna niet meer gebruikt wordt wordt deze aparte 64 bits variant inmiddels niet meer bijgehouden.
      In het vervolg moet je dus verder met de normale 32 bits versie van Pap. Dat is geen enkel probleem en kan ook gewoon samen met toekomstige 64 bits versies van Office zolang je de 32bits versie van de Access 2010 runtime er maar bij hebt staan.

      Een upgrade van Pap installeert automatisch ook Access 2010 runtime 32 bits erbij voor zover deze er om een of andere reden niet meer op zou staan. Bij jou stond deze er echter wel op, maar dan in de 64-bits variant. Daar ging het dus mis.

      Ik denk dat je probleem is opgelost als je via configuratiescherm->programma’s de Access 2010 runtime verwijdert en daarna opnieuw dezelfde upgrade van Pap uitvoert. De 2010 32bits runtime komt er dan vanzelf weer op te staan.
      Als het pad daarnaar in eerste instantie niet gevonden kan worden kun je dit aanpassen (via kladblok) in regcopy.pap in de Pap-programmamap (maak van regcopy.pap vooraf wel een backup!!).
      De clrtypes install etc hoef je niet opnieuw uit te voeren.

    • #5380 Reageer
      Wout v.d. Wijngaart
      Gast

      Hallo Admin,
      Bedankt voor de snelle, heldere antwoorden #5367 en #5369. Jouw diagnose dat in het verleden een 64 bits versie actief is geweest klopt helemaal [maar daar kwam ik pas wat later achter, want het muisje had een staartje].
      Ik heb, zoals je voorschreef, de Access 2010 Runtime 64b verwijderd en de upgrade nogmaals gedraaid, maar toen liep de upgrade halverwege volledig vast. Ik heb van alles tevergeefs geprobeerd en uiteindelijk het paardenmiddel van een mirror-restore [Macrium Reflect] van m’n C:\schijf gebruikt.

      Dat ging prima en PAP werkte weer prima [in de voorlaatste versie]. Vervolgens Access 64b / 2010 via configuratiescherm eraf gehaald en de hele upgrade procedure netjes afgewerkt volgens het boekje. Opnieuw liep de installatie vast.
      Pas toen viel me op dat er geen twee, maar drie PAP-programma’s waren geïnstalleerd: PAP en Pap_start in de x86-Program File directory en daarnaast de PAPtree64, 64-bits opstartversie onder Program Files [64b] met V2PAP-xp-sql 2005-64bits erin. Dit is er vrijwel zeker in 2017 met een Upgrade-x64-V1.128.320 in terecht gekomen. Met schaamrood op de kaken na zo’n blunder heb ik geprobeerd het 64 bits onderdeel via configuratiescherm te verwijderen, maar dat lukte maar half.
      [dit is dan gelijk een waarschuwing aan andere gebruikers om niet met 64-bit-PAP te gaan experimenteren…]

      Uiteindelijk besloten om alle PAP-upgrade-resten zo goed mogelijk te verwijderen en PAP volledig nieuw te installeren. De 32 bits PAP onderdelen lieten zich goed verwijderen en de 64 bits restanten heb ik handmatig van de schijf gehaald. Daarna heb ik het Register handmatig / volledig [?] opgeschoond van alle PAP-restanten [geen klusje voor even tussendoor].
      De installatie van de standaard 32 bits versie verliep daarna keurig. Icoontjes aanwezig en PAP gestart. Kreeg schermpje met volgende melding:
      ‘De vorige restore is mislukt. We proberen het nogmaals.. Start eventueel de computer opnieuw op.’
      Na OK-commando kwam direct het volgende schermpje met melding:
      ‘An exception occurred while executing a Transact-SQL statement or batch.
      The media family on Device ‘C:\Users\Wyngaart\Pap\InitialDB.bak’ is incorrectly formed.
      SQL Server cannot process this media family. RESTORE FILELIST is terminating abnormally.’

      Ik heb via ‘onderhoud-installatie’ nog het pad “localhost” gewijzigd in “PC4” en het netwerkprotocol DBNMPNTW veranderd in DBMSSOCN, maar dat levert niets op en heeft er ook weinig mee te maken.
      Dubbelklik ik op Pap.mdb in C:\users\wyngaart\Pap dan verschijnt overigens keurig een blanco PAP-hoofdscherm met een blanco invulregel.

      Zoeken op internet naar de exception geeft aan dat de geïnstalleerde SQL Server versie te oud is. Vermoedelijk heeft ie op deze PC al gedraaid met een nieuwere [64b] versie en loopt de restore van InitialDB.bak hierop vast [register toch niet helemaal goed schoon geweest?].
      This error can occur when you attempt to restore a database backup that was taken with SQL Server 2008 onto a server running SQL Server 2005. If the backup is from 2008, you will need to use SQL Server 2008 Express to restore it – backups (and databases) are not backwards compatible with older versions.
      The only reason is you are trying to restore lower version backup, Refer: http://www.sqlservercentral.com/Forums/Topic1675066-1550-1.aspx?Update=1
      https://www.sqlservercentral.com/Forums/Topic1675066-1550-1.aspx?Update=1&Update=1
      https://stackoverflow.com/questions/3037682/restore-db-error-restore-headeronly-is-terminating-abnormally

      Na dit lange verhaal heb ik 2 kernvragen:
      1. Valt PAP aan de praat te krijgen met installatie van een meer recente SQL Server versie en zo ja welke? Zie bijvoorbeeld: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/321185/how-to-determine-the-version-edition-and-update-level-of-sql-server-an
      Nu heeft PAP de 32bits ‘Microsoft SQL server 2005’ geïnstalleerd.
      2. Ik twijfel opeens of m’n PAP-backup-bestanden 32b/64 bits compatibel zijn en vraag me af of ze door elkaar te gebruiken zijn. Op 27 juli 2015 schreef je op het Forum #701 als voorlopige geruststelling:
      ‘Databaseversie is 122 net als de 32-bits. Beide versies zijn dus wel door elkaar te gebruiken.’

      Los van deze leerzame installatiehobbel blijf ik enthousiast over PAP en vooral over dit Forum.

      fijn weekend intussen / groet, Wout

    • #5383 Reageer
      Admin
      Sleutelbeheerder

      Hallo Wout,
      De problemen die je beschrijft met de-installeren van de 64-bits versie herken ik niet. Normaal gesproken zou dit vanzelf goed moeten gaan. Inderdaad zijn Pap_Start en Paptree e.d. ook geinstalleerd. Maar deze worden ook weer vanzelf gede-installeerd bij de-installeren Pap via configuratiescherm. Het vastlopen bij nieuwe installatie zou normaal niet moeten gebeuren. Maar het gebeurt helaas ook vrij regelmatig dat dit soort problemen optreedt door inconsistenties in de windows installer database. Dit soort Windows problemen staat helemaal los van Pap zelf.
      Gelukkig is installeren nu uiteindelijk wel gelukt.

      Het probleem dat je nu hebt bij de restore kan ik wel thuisbrengen en is op te lossen.
      Toevallig liep jouw nieuwe installatie samen met de overgang van Pap naar een nieuwe versie van SQL server.
      Tegenwoordig wordt SQL server 2014 gebruikt ipv 2005. Echter wanneer je SQL 2005 er nog op hebt staan (instance PAPEXPRESS) wordt geen SQL 2014 geinstalleerd omdat PAPEXPRESS niet 2 keer kan voorkomen.
      Maakt ook niet uit want 2005 doet ’t ook gewoon nog.
      Normaal gesproken komt dit natuurlijk niet voor omdat bij nieuwe installatie (ipv upgrade) SQL er normaal nog niet opstaat (alleen in jouw geval nu dus wel..).

      We kunnen verschillende dingen doen. B.v. sql 2005 de-installeren, maar dat raad ik voor nu even niet aan!
      Probeer eerst dit:
      download ftp://www.papsoftware.nl/InitialDB.bak (dat is de vorige versie) en plaats deze in C:\Users\Wyngaart\Pap\InitialDB.bak.
      Probeer het nu nog eens. Met een beetje geluk loopt alles nu door.

      Daarna 1 ding nog:
      Wanneer je je gegevens (je xxx.bak van vorige installatie) gaat restoren krijg je foutmelding vanwege password.
      Als het goed is kom je daar dan doorheen door rechtsonder dubbelklikken op woordje sql2014. Dit verandert dan in sql 2005.
      Dan kun je wel restoren. Dit laatste heeft te maken met het feit dat sql2014 geen backuppassword meer kan gebruiken..

Weergave van 3 reactie threads
Reageer op: Reactie #5367 in PAP vraagt na upgrade-PAP & SQL2014 om 32bits-Access versie
Mijn informatie:




8 + 2 =

Annuleer