Onverdeeld resultaat wegboeken

Home Forums Forum Onverdeeld resultaat wegboeken

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #764 Reageer
      Arjen
      Gast

      Zojuist heb ik mijn boekhouding over 2014 afgerond en ben ik toe aan het vullen van de boekhouding voor 2015. In lijn met de instructie in de helpfile heb ik de winst weggeboekt naar onverdeeld resultaat op de balans. Het onverdeelde resultaat moet ik natuurlijk ook weer netjes wegboeken. Daarover gaat mijn vraag.
      IK neem aan dat ik het onverdeeld resultaat in elk geval wegboek tegen de Prive Stortingen en Onttrekkingen. Dan hou ik nog een bedrag over dat gelijk is aan het eigen vermogen. Hoe ziet deze boeking eruit?

    • #765 Reageer
      Admin
      Gast

      Ik weet niet precies welke boeking je voorafgaand hebt gedaan maar in principe werkt het zo:
      Alle winst uit voorgaand jaar komt in volgend jaar automatisch op onverdeeld resultaat terecht, ook als je geen eindboeking doet in 2014.
      Ik denk dat je zelf de winst op 31-12-14 naar de balans geboekt hebt op onverdeeld resultaat. Dat kan ook, dan komt de winst vanzelf in 2015 ook op onverdeeld resultaat terecht. Maakt dus niet uit.

      Je vraag: Waar moet dit bedrag in 2015 naartoe?
      Antw: Je kunt het gewoon op onverdeeld resultaat laten staan. Je geeft daarmee op de balans (eigen vermogen) weer wat de resultaten uit voorgaande jaren waren . Je hoeft daar niets mee te doen.
      prive stortingen en onttrekkingen boek je niet rechtstreeks weg tegen onverdeeld resultaat.
      Een prive onttrekking is wanneer je van je zakelijke bankrekening een bedrag naar je priverekening overmaakt.
      dat boek je dan bij inboeken bank op rekening ‘prive-onttrekkingen’. Die komen dan op die manier ook vanzelf weer op het eigen vermogen terecht.

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Onverdeeld resultaat wegboeken
Mijn informatie:




5 + = 10