Foutmelding bij maken facturen

Home Forums Forum Foutmelding bij maken facturen

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #5532 Reageer
      Gert
      Gast

      Ik maakte een factuur voor een klant, deze factuur moest op een ander adres worden gezet.

      Ik wou dus een creditnota maken, maar vermits ik dit zo weinig doe, is dit ergens de mist in gegaan, en heb ik ergens iets verkeerd gedaan… (ondertussen vond ik op het forum terug hoe ik dit juist moet doen)

      Ik kan momenteel dus geen facturen maken.

      Foutmeldingen die in krijg zijn:
      Er is een fout opgetreden bij het invoeren.
      en:
      Cannot insert duplicate key in row in object ‘dbo.factuurnummers’ with unique index ‘factuurnummersi_3’.

    • #5534 Reageer
      Admin
      Sleutelbeheerder

      Hallo Gert,

      Je hebt waarschijnlijk gebruik gemaakt van: ‘verkoopboek (zonder factuurbrief)’.
      Dit dagboek geeft je een aantal extra mogelijkheden, zo kun je daarin bijvoorbeeld zelf een factuurnummer invullen.
      Onder het vakje ‘boekstuk extern’ zie je in rood staan : ‘Afzonderlijke reeks gebruiken !!’.
      Hiermee wordt bedoeld dat je niet handmatig factuurnummers moet gaan invullen die ook kunnen voorkomen in de reeks met automatisch gegenereerde factuurnummers.

      Voorbeeld:
      Het laatste automatisch gegenereerde factuurnummer in Pap is bijvoorbeeld: ‘201900010’.
      Via verkoopboek (zonder factuurbrief) maak je nu een factuur met nummer 201900011.
      Volgende factuur met automatisch gegenereerd nummer krijgt nu ook nummer 201900011.
      Hierbij treedt dan de foutmelding op omdat in het systeem geen dubbele factuurnummers kunnen voorkomen.

      Je kunt dit zelf makkelijk oplossen.
      Ik neem daarbij aan dat de factuur (met nummer 201900011 in mijn voorbeeld) nog open staat (er is nog niets op afgeboekt en je ziet hem nog staan in lijst met openstaande facturen bij debiteuren crediteuren).
      Zoek de factuur op bij debiteuren crediteuren. Dubbelklik op het bedrag bij saldo.
      Je komt nu in het betaaloverzicht verkoopfactuur en ziet 1 regel staan met het totaal.
      Klik met rechtermuisknop en kies: ‘Journaalpost verwijderen’.
      De hele boeking is nu weg en het factuurnummer ook, de creditfactuur moet dus alsnog opnieuw worden ingevoerd met ander factuurnummer!

      Als je factuur opnieuw wilt invoeren met eigen gekozen factuurnummer kun je zelf een nummer kiezen dat niet in de reeks automatische nummers kan voorkomen (_201900010 werkt al bijvoorbeeld, maar volgende automatische factuur krijgt dan nummer 201900010 zonder underscore ervoor).
      Maar je kunt er ook voor kiezen om de creditfactuur nu gewoon via het normale verkoopboek in te voeren met een negatief totaalbedrag. Dan komt er een automatisch gegenereerd nummer en telt de reeks gewoon weer door.
      Of je kunt gebruikmaken van de rode creditknop, die heb je inmiddels via forum gevonden neem ik aan.
      Of je laat de credit helemaal achterwege. Je kunt namelijk ook gewoon de oude factuur laten bestaan, in Office de factuurbrief openen en adres aanpassen.
      Etc. etc. er zijn vele mogelijheden om dit handig te corrigeren, maar ik ken de situatie verder niet..

      Hoop dat ’t zo duidelijk is, laat maar weten als het niet lukt.

Weergave van 1 reactie thread
Reageer op: Foutmelding bij maken facturen
Mijn informatie:




70 + = 80